JS - Objecten - maken
Home

JS - Objecten - maken

JS - Objecten - maken

Objecten kan je op twee manieren aanmaken: de declaratieve (letterlijk) vorm en de geconstrueerde vorm.

Declaratieve vorm

De declaratieve vorm ziet er zo uit:

var myObj = {
   key : value
   // ...
};

We beginnen met een eenvoudig voorbeeld:

var persoon = {
   voornaam: 'Jef',
   familienaam: 'Inghelbrecht',
   straat: 'Rue des Blancs Manteaux 38',
   stad: 'Paris',
   postcode: '75001',
   geslacht: 'man'
};

Je ziet dat:

De namen van de eigenschappen - van nu af aan spreken we niet meer van sleutels maar van eigenschappen - kan je tussen enkele of dubbele aanhalingstekens plaatsen:

var persoon = {
   voornaam: 'Jef',
   'familienaam': 'Inghelbrecht',
   "straat": 'Rue des Blancs Manteaux 38',
};

Je plaatst eigenschappen tussen aanhalingstekens enkel en alleen als:

In alle andere gevallen is dat alleen maar meer typwerk.

Vermits functies ook gegevens zijn kan je aan een property de waarde van een functie toekennen:

naam: function() {return this.voornaam + ' ' + this.familienaam;}

Je kan ook de stenonotatie gebruiken om een 'literal object' te creëren:

var firstName = 'Alexander';
var lastName = 'De Grote';

// vroeger:
var person = {
    firstName: firstName,
    lastName: lastName
};

// nu:
var person2 = {firstName, lastName};

console.log(person);
console.log(person2);

// output voor beide:
// Object { firstName: "Alexander", lastName: "De Grote" }

Je kan ook de stenonotatie gebruiken om methoden te definiëren in 'object literals':

// stenonotatie om methoden in 'object literals' te maken
// vroeger:
var person3 = {
    firstName,
    lastName,
    name: function() { return firstName + ' ' + lastName},
    uName: function() { return (firstName + ' ' + lastName).tUpperCase()}
};

// nu:
var person4 = {
    firstName,
    lastName,
    name() { return this.firstName + ' ' + this.lastName},
    uName() { return (this.firstName + ' ' + this.lastName).toUpperCase()}
};

console.log(person3.name());
console.log(person4.uName());

// output
//  "Alexander De Grote"
//  "ALEXANDER DE GROTE"

In 'object literals' kan je de namen van eigenschappen ook dynamisch instellen. In het volgende code voorbeeld wordt de naam eigenschap voor een object dynamisch met behulp van de set syntax ingesteld:

// The following code example creates a property name
// for an object dynamically using the set syntax.
var propertySetFirstName = 'setFirstName';
var propertySetLastName = 'setLastName';
var person5 = {
    firstName,
    lastName,
    set [propertySetFirstName](value) { this.firstName = value;},
    set [propertySetLastName](value) { this.lastName = value;},
    name() { return this.firstName + ' ' + this.lastName},
    uName() { return (this.firstName + ' ' + this.lastName).toUpperCase()}
};
console.log(person5.name());
console.log(person5.uName());
person5.setFirstName = 'Jules';
person5.setLastName = 'Caeser';
console.log(person5.name());
console.log(person5.uName());

// output
// "Alexander De Grote"
// "ALEXANDER DE GROTE"
// "Jules Caeser"
// "JULES CAESER"

In het volgende code voorbeeld wordt een naam van een eigenschap voor een object dynamisch met behulp van de get syntax aangemaakt:

// The following code example creates a property name
// for an object dynamically using the get syntax.
var propertySetFirstName = 'setFirstName';
var propertySetLastName = 'setLastName';
var propertyGetLowerName = 'lName';
var person6 = {
    firstName,
    lastName,
    set [propertySetFirstName](value) { this.firstName = value;},
    set [propertySetLastName](value) { this.lastName = value;},
    name() { return this.firstName + ' ' + this.lastName},
    uName() { return (this.firstName + ' ' + this.lastName).toUpperCase()},
    get [propertyGetLowerName] () {return (this.firstName + ' ' + this.lastName).toLowerCase()}
};
console.log(person6.lName);

// output
// "alexander de grote"

Meer info op Defining Getters and Setters in MDN JavaScript Guide.

Een overzicht van de voorbeelden hierboven. Open de Console door op de Console knop te klikken rechtsonder:

See the Pen JS - create object by Jef Inghelbrecht (@jef) on CodePen.

De ingebouwe constructor functie

Als een object met de letterlijke notatie (literal) wordt gemaakt is zijn constructor de ingebouwde Object() constructor functie:

var o = {};
o.constructor;
function Object() { [native code] }

typeof o.constructor;
   "function"

Een lijst van ingebouwde constructor functies

var object = new Object();    // een nieuw Object object
var string = new String();    // een nieuw String object
var number = new Number();    // een nieuw Number object
var bool = new Boolean();   // een nieuw Boolean object
var array = new Array();     // een nieuw Array object
var regex = new RegExp();    // een nieuw RegExp object
var function = new Function();  //een nieuwe Function object
var date = new Date();      // een nieuw Date object

Geconstrueerde vorm

De geconstrueerde vorm ziet er zo uit:

var myObj = new Object ();
myObj.key = value;

De geconstrueerde vorm en de letterlijke vorm maken precies hetzelfde soort object. Het enige verschil is dat je één of meerdere sleutel/waarde paren kan toevoegen aan de letterlijke declaratie, terwijl bij geconstrueerde vorm, je de eigenschappen één voor één op een rijtje aan het object moet toevoegen.

Het is zeer ongewoon om de "geconstrueerde vorm" te gebruiken voor het maken van objecten. Meestal wordt de letterlijke syntaxis gebruikt. Hetzelfde geldt voor de meeste van de ingebouwde objecten (later toegelicht).

Tip

Er is geen reden om de new Object() syntax te gebruiken om een object te maken. Gebruik omwille van leesbaarheid en snelheid van uitvoering de declaratieve vorm.

Voorbeeld

Ingebouwde methoden

Elk object beschikt over een aantal ingebouwde methode.

charAt() Retourneert het karakter op de opgegeven plaats.
charCodeAt() Returns a number indicating the Unicode value of the character at the given index. Retourneert een getal, die UniCode waarde van het karakter op de opgegeven plaats, weergeeft.
concat() Plakt twee strings aan elkaar en retourneert de nieuwe string..
indexOf() Retourneert de index (plaats) in de string waar de opgegeven string zich bevindt. Retourneert -1 als de string niet gevonden werd.
lastIndexOf() Retourneert de laatste index (plaats) in de string waar de opgegeven string zich bevindt. Retourneert -1 als de string niet gevonden werd.
localeCompare() Retourneert een getal dat aangeeft wanneer een referentie-string vóór of na komt of gelijk is aan de gegeven string in een bepaalde volgorde.
length() Retourneert de lengte van string.
match() Wordt gebruikt om een reguliere expressie af te toetsen op een gegeven string.
replace() Wordt gebruikt om een overeenkomt te vinden tussen een reguliere expressie en een string en de overeenkomende substring te vervangen door een opgegeven string.
search() Wordt gebruikt om een overeenkomt te vinden tussen een reguliere expressie en een string.
slice() Haalt een stuk van een sting uit een opgegeven string en retourneert die.De methode beschikt over twee parameters, de beginpostie en de eindpositie. Als de eindpositie niet wordt opgegeven wordt een stuk uitgesneden tot op einde van de string.
split() Splitst een String object in een array van strings volgens het opgegeven splitsingsteken of tekens..
substr() Retourneert een een opgegeven aantal tekens uit een string beginnend van een opgegeven positie.
substring() Retourneert een reeks karakters uit a string die zich bevinden tussen twee opgegeven posities.
toLocaleLowerCase() Retourneert een opgegeven string in kleine letters en houdt rekening met de ingestelde taal op de computer.
toLocaleUpperCase() Retourneert een opgegeven string in hoofdletters en houdt rekening met de ingestelde taal op de computer.
toLowerCase() Retourneert een opgegeven string in kleine letters.
toString() Retourneert een string die het opgegeven object voorstelt.
toUpperCase() Retourneert een opgegeven string in hoofdetters.
valueOf() Retourneert de primitieve waarde van het opgegeven object.

See the Pen JavaScript - Objecten - Ingebouwde methoden by Jef Inghelbrecht (@jef) on CodePen.

Objecten zijn 'mutable'

Mutable of veranderlijk is een andere manier om te zeggen dat objecten by reference zijn en niet by value. Gegeven:

var persoon = [];
persoon['voornaam'] = 'Jef';
persoon['familienaam'] = 'Inghelbrecht';
persoon['straat'] = 'Rue des Blancs Manteaux 38';
persoon['stad'] = 'Paris'; 
persoon['postcode'] = '75001';
persoon['geslacht'] = 'man';
persoon['naam'] =  function() {return this.voornaam + ' ' + this.familienaam;}

Het volgende statement maakt geen kopie van het object persoon:

var jef = persoon;

Het volgende statement wijzigt zowel het object jef als het object persoon:

jef.straat = 'Rue des Verts Pantalons 20';

See the Pen JavaScript - Objecten zijn veranderlijk by Jef Inghelbrecht (@jef) on CodePen.

Wanneer je een object aan een functie als argument doorgeeft, geef je alleen een verwijzing naar dat object door. Als je dus een wijziging aanbrengt aan het object binnenin de functie - dat slechts een verwijzing is naar het doorgegeven object, wijzig je het oorspronkelijke object.

Een vergelijking tussen twee referenties naar het zelfde object retourneert true.

var origineel_persoon = {voornaam: 'David'};
var copy_persoon = origineel_persoon;
copy_persoon.voornaam = 'Liesbeth';

origineel_persoon === copy_persoon;
true

Beperkingen van objecten

De voorbeelden hierboven zijn te beperkt in vele situaties. Je kan slechts één enkel object van dat type maken. Zoals je in het voorbeeld in CodePen kan zien moeten we de methode naam in beide objecten herhalen. Het zou efficiënter zijn als we deze methode kunnen laten delen door alle exemplaren of instanties van één hetzelfde object, m.a.w. als over de mogelijkheid van een klasse te maken zouden beschikken.

Soms is het nodig om meerdere exemplaren van één het zelfde object te maken. In de voorbeelden in CodePen zou Jef en Kees exemplaren of instanties moeten kunnen zijn van het object persoon.

JI
2016-12-27 01:16:08